Tuesday, January 19, 2016

"Verse oesters met calvados..."


 Verse oesters met cider en calvados

Er gaat niets boven kakelverse oesters eten aan de kust in Normandië. Eerst een fikse wandeling over de keienstranden van dit mooie stukje Frankrijk en daarna neerstrijken bij een typische Franse bistro om te genieten van een heerlijk bord vol verse oesters, samen met een lekker glas ijskoude cider.

Ga voor de droge variant van de cider, omdat de smaak van de zoete cider nogal kan botsen met de zilte smaak van de oesters. De mooie aardse smaken van de  “Brut” cider, gaan geweldig samen met de oesters uit de streek. Ook bestel ik er graag een glaasje calvados bij.
Waarom? Dat lees je in onderstaand recept…




Ingrediënten:
12 verse oesters
vers gemalen peper
flesje calvados

Begin met het openen van de oesters. Je kunt dit de visboer voor je laten doen, maar je kunt dit makkelijk zelf, een kwestie van goed oefenen. Als ik rondreis door Frankrijk heb ik (naast mijn zakmes en kelnersmes) altijd mijn oestermes op zak, voor het geval ik een marktkraam passeer waar deze prachtige zilvergrijze beauty's liggen te pronken en ik de verleiding niet kan weerstaan om er wat mee te nemen voor de lunch, borrel of aperitief.


De oesters open je, met een stevige doek om je linker hand. Leg hier een oester in met de platte kant naar boven. Pak je oestermes en steek het mes in het uiteinde van de oester. Wrik een paar keer goed door en snijd de oester dan voorzichtig langs de rand open.
Zorg er voor dat je dit voorzichtig doet, zodat het randje van de schelp niet breekt en je geen gruis in je oester krijgt.

Doe wat ijsklontjes in een schonen theedoek en sla de klontjes met een deegroller fijn, tot fijn ijsgruis. Leg het ijs in een stoere schaal en rangschik de oesters hier op.
Besprenkel de oesters met wat versgemalen peper en serveer ze met een koele fles boeren cider. Serveer er ook een karafje calvados bij. Slurp de oester leeg en giet een scheutje calvados in de oesterschelp. De calvados vermengt zich met het overgebleven oestervocht. Slurp de oester met de calvados opnieuw leeg. Een heerlijke bourgondische ervaring die je niet snel zult vergeten.

No comments: